BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

AKTIVITI 13 : TUGASAN 4 MINI KT

PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME

Pendekatan konstruktivisme tertumpu di bilik darjah dimana pelajar didedahkan kepada peluang-peluang untuk belajar dan menilai dan mengakomodasi maklumat dan ilmu pengetahuan ke arah pemahaman yang lebih kukuh. Pendekatan ini membantu pelajar kea rah perkembangan pemikiran pelajar. konstruktivism ialah proses membuat analisis dan menilai maklumat baru diterima berdasarkan pengetahuan yang sedia ada dan menggunakan pengalaman individu untuk menjana suatu maklumat baru.

Prinsip-prinsip Konstruktivisme adalah seperti berikut:

1. Pengetahuan dibina pelajar.

2. Pemahaman dibentuk melalui analisis dan sintesis pengalaman lalu.

3. Aktiviti pembelajaran menggabungkan 3 domain iaitu domain kognitif, domain afektif dan domain psikomotor.

4. Refleksi membantu membentuk pengetahuan dan pemahaman.

5. Pelajar berperanan menentukan pembelajaran sendiri.

6. Hasilan pembelajaran adalah pelbagai dan sukar hendak dijangka.

7. Menggalakkan pelajar berfikir dan mencuba idea baru.

8. Menyokong dan mencabar pemikiran seseorang pelajar.

PEMBELAJARAN SECARA KOPERATIF

a. Pelajar belajar secara kerjasama dalam kumpulan berbagai kebolehan.

b. Pelajar saling berinteraksi dan saling membantu dalam aktiviti pembelajaran

c. Pelajar melibatkan diri secara aktif dan bekerjasama dalam pembelajaran kumpulan

d. Pelajar bertanggung jawab terhadap diri dan kumpulan (5-6 orang)

PEMBELAJARAN SECARA KOLABORATIF

a. Pelajar berusaha bersama untuk mencapai sesuatu matlamat yang sama

b. Pembelajaran secara kumpulan kecil, berbagai kebolehan

c. Matlamat intelek, sosial dan penyelesaian masalah disiplin bilik darjah

d. Pembelajaran dapat ditingkatkan, kerjasama dapat dipupuk, masalah disiplin dapat dikurangkan

PELAKSANAAN PENGAJARAN-PEMBELAJARAN SECARA KOPERATIF DAN KOLABORATIF

- Aktiviti pembelajaran sekumpulan murid dibawah bimbingan guru, bertukar-tukar idea melalui perbincangan, menyumbang kemahiran masing-masing dalam mencapai matlamat kumpulan.

- Kumpulan yang pelbagai kebolehan bekerjasama dan tolong menolong bagi menyelesaikan sesuatu projek pembelajaran

- Sekumpulan murid yang mempunyai semangat bekerjasama dapat mencapai objektif pembelajaran dengan lebih cepat dan berkesan daripada uasaha secara sendiri

- Empat kriteria asas untuk pelaksanaan pembelajaran koperatif dan kolaboratif : Semangat kebergantungan, Kemahiran sosial, Kesedaran tanggungjawab individu dan Penilaian kumpulan

- Membahagikan murid dalam kumpulan yang sesuai dan beri nama setiap kumpulan

- Kumpulan terdiri murid pelbagai kebolehan

- Nyatakan objektif pelajaran, bahan-bahan pelajaran dan langkah-langkah melaksanakan aktiviti

- Nyatakan kemahiran kerjasama yang diperlukan

- Tegaskan panilaian kumpulan, kerjasama diperlukan dalam pembelajaran berkumpulan

TUNJUK CARA (DEMONSTRASI)

Satu teknik pengjaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran guru melakukan tunjuk cara. Tunjuk cara melibatkan aktiviti penerangan dan demonstrasi sebagai contoh guru menunjukkan cara membuat movie maker.

Sebelum demonstrasi – topik, objektif, alatan, radas, tujuan demonstrasi.

Semasa demonstrasi – guru memandang murid, menerangkan, menyoal, murid melihat dsb.

Selepas demonstrasi – bincangkan bahagian demonstrasi yang penting, tujuan demonstrasi dan aktiviti pengukuhan.

PENGAJARAN TERANCANG BERBANTUAN KOMPUTER

- pengajaran diprogramkan dalam disket/perisian

- ditayangkan dalam monitor computer

- Latih-tubi, tutorial, inkuiri-dialog, simulasi, permainan, penyelesaian masalah, pemulihan, pengayaan & penilaian.

- Murid belajar sendiri, masa fleksibel.

- Berdikari, melatih kemahiran berfikir

AKTIVITI 12 : PERMURNIAN

“WINDOWS MOVIE MAKER DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN”

MATLAMAT KAJIAN

Kajian ini bertujuan untuk meningkatkan kefahaman dan penglibatan pelajar secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

OBJEKTIF KAJIAN

* Meningkatkan kefahaman pelajar.

* Memperbaiki kaedah pengajaran supaya lebih berpusatkan pelajar.

PERSOALAN KAJIAN

* Adakah penggunaan window movie maker dapat meningkatkan kefahaman pelajar?

* Adakah penggunaan windows movie maker dapat menggalakkan penglibatan pelajar secara aktif?

AKTIVITI 11 : TUGASAN 2 JURNAL

PEDAGOGICAL REASONING, CREATIVITY AND COOPERATIVE LEARNING IN THE VISUAL ART CLASSROOM

Kajian ini dibuat kerana pengkaji mendapati pelajar sukar untuk mengeluarkan idea-idea kreatif semasa kelas seni visual dan berkolaborasi.

Oleh yang demikian pengkaji mengaplikasikan pembelajaran secara koperatif untuk menggalakkan penjanaan idea yang kreatif.

Fokus utama ialah untuk meningkatkan kreativiti pelajar dalam menjana idea, menambahkan keyakinan diri pelajar


ACTION RESEARCH IN THE SECONDARY SCIENCE CLASSROOM: STUDENT RESPONSE TO DIFFERENTIATED, ALTERNATIVE ASSESSMENT

Kajian ini bertujuan untuk menilai reaksi pelajar terhadap perlaksanaan yang berbeza-beza, model penilaian alternatif di kelas sains berkaitan bumi dan ruang angkasa di salah satu sekolah tinggi. Semua kajian tindakan adalah menyeluruh untuk memberi manfaat kepada pelajar. Perbezaan, penilaian alternatif yang dinyatakan untuk projek kajian sebagai kepelbagaian penilaian alternative (Mueller, Waters, Smeaton & Pinciotti, 2001) dan perbezaan arahan (Tomlinson,1999). Ia menggabungkan penilaian bukan tradisional seperti projek, persembahan, dan pertunjukkan dengan elemen seperti pilihan, variasi dan perbezaan arahan individu.

ACHIEVING TRANSFORMATIVE SUSTAINABILITY LEARNING : ENGAGING HEAD, HANDS AND HEART

Perubahan dasar dalam pendidikan tinggi adalah sesuatu yang biasa bagi kemanpanan pendidikan. Kesinambungan transformative belajar adalah siri objektif pembelajaran yang berkaitan kognitif (kepala), psikomotor (tangan) dan afektif (hati) domain pembelajaran yang memudahkan pengalaman peribadi peserta untuk peserta yang menjadi perubahan mendasar dalam pengetahuan, kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan meningkatkan ekologi, social dan keadilan ekonomi. TSL menyumbang pada bidang yang luas. Dalam menyatukan kedua pedagogi yang menginformasikan kesinambungan dan transformatif pendidikan, kami menjelaskan cara belajar di universiti yang mengenakan peribadi dan transformasi sosial untuk kemapanan. Eksplisit hubungan antara kemapanan dan transformasi membolehkan TSL untuk muncul sebagai yang berbeza dan kepada pedagogi, politik budaya sekolah, pembelajaran dan pengajaran yang merangkumi "apa yang diajarkan, bagaimana mengajar terjadi, dan bagaimana apa yang diajarkan yang dipelajari.


Action Reserch : An Approach For The Teacher In Higher Education

Menurut penyelidik, masalah yang sering melanda setiap kali pelajar mengambil subjek Biostatistik saban tahun ialah mereka berasa subjek ini sangat sukar untuk dipelajari dan membebankan. Keputusan yang diperolehi dalam peperiksaan sangat mendukacitakan. Bagi pandangan pelajar subjek ini sangat menakutkan mereka. Pelajar yang bijak pun tidak mendapat markah yang baik.


Improving Critical Thinking Skills in History

Kaedah pengajaran tradisional yang biasa digunakan tidak mengaplikasikan konsep analitikal, penilaian, sintesis dan tidak menggalakkan pelajar kepada berfikir secara kritikal. Pengkaji mendapati pelajar-pelajar menganggap mata pelajaran sejarah ini membosankan dan menyebabkan mereka pasif di dalam kelas. Bagi pelajar, Sejarah adalah menghafal dan kebanyakkan pelajar menghafal adalah sesuatu yang sangat sukar dan membebankan


Supporting Academic Improvement Among Eighth Graders at Risk for Retention: An Action Research Intervention

Terdapat pelbagai rungutan diterima daripada guru-guru gred 8 berkenaan pencapaian pelajar yang sangat lemah. Pelajar juga tidak menyiapkan tugasan yang diberikan, menghantar projek yang tidak sempurna, dan pelbagai masalah yang lain. Peranan guru kaunseling atau kaunselor di sekolah semakin dituntut peranannya. Oleh itu kaunselor telah digesa memainkan peranan yang lebih agresif bagi membuktikan keberkesanan mereka dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam akademik dan sahsiah terutama kepada pelajar-pelajar yang tidak mencapai tahap minimum yang diperlukan. Hal ini telah membawa kajian ini yang akan melihat kepada hubungan antara kaedah khidmat kaunseling terhadap pencapaian para pelajar.


Coming to Terms with the Online Instructional Revolution:

A Success Story Revealed Through Action Research
Kertas ini membentangkan tentang kajian tindakan dan hasil dari projek kajian tindakan guru mengenai perkembangan dan penilaian terhadap kursus biologi dalam talian kepada pelajar yang tidak mengkhusus dalam bidang tersebut (non-majors).

Reflection-in-and-on-Action in Participatory Action

Research: Toward Assessment for Learning
Tujuan kajian ini adalah untuk mengemukakan alasan penggunaan penaksiran lisan dalam subjek sains sebagai satu keadilan, pendekatan boleh dipercayai dan sahih kepada taksiran. Kajian ini mendapati bahawa sifat interaktif penaksiran lisan membawa kepada pembelajaran kandungan yang bertambah baik untuk pelajar-pelajar daripada teman-teman sebaya dan kepada penaksir-penaksir.

Using Action Research to Implement the National

Geography Standards: Teachers as Researcher
Kajian tindakan ini dibuat dengan tujuan mengemukakan alas an untuk penggunaan kajian tindakan di dalam pendidikan Geografi. Penerokaan awal terhadap kajian tindakan berdasarkan pembangunan kakitangan professional adalah dihuraikan.





JURNAL 1

JURNAL 2

JURNAL 3

PEDAGOGICAL REASONING, CREATIVITY AND COOPERATIVE LEARNING IN THE VISUAL ART CLASSROOM

Kerrie Corcoran & Cheryl Sim

Source : HW Wilson

ACTION RESEARCH IN THE SECONDARY SCIENCE CLASSROOM: STUDENT RESPONSE TO DIFFERENTIATED, ALTERNATIVE ASSESSMENT

Faith H. Waters, Patricia S. Smeaton, Todd G. Burns

Source : HW Wilson

ACHIEVING TRANSFORMATIVE SUSTAINABILITY LEARNING : ENGAGING HEAD, HANDS AND HEART

Yona Sipos, Bryce Battisti, Kurt Grimm

Source : Emerald

ABSTRAK

Jurnal ini merupakan laporan kajian tindakan yang menggabungkan pendekatan proses-hasil untuk meningkatkan pembelajaran dengan amalan reflektif. Sebuah sekolah Queensland, subjek Senior Menengah Seni Visual adalah didasarkan pada kurikulum yang menghuraikan piawaian-piawaian bagi guru-guru untuk menilai kemampuan kreativiti pelajar. Oleh yang demikian, pedagogi yang menyokong perkembangan kreativiti merupakan bahagian integral kejayaan pelajar. Kajian tindakan ini berpusatkan pengajaran eksplisit bagi model pembelajaran kooperatif yang bertujuan untuk memudahkan pelajar berkreativiti dalam seni pembuatan. Salah satu tujuan kajian tindakan dilakukan ialah menilai kreativiti guru menerapkan model pembelajaran kooperatif. Melalui analisis berdasarkan bukti yang dikumpul, didapati guru mengiktiraf andaian sendiri berkaitan pelajar dan isi pengajaran dalam pembuatan keputusan pedagoginya. Dapatan kajian mendapati pembelajaran dan pengajaran secara kreatif boleh dicapai sekiranya guru memahami pedagogi pengajaran masing-masing.

Jurnal ini berkaitan kajian tindakan di bilik darjah melibatkan persepsi pelajar yang berbeza-beza, alternatif model penilaian di kelas Sains sekolah menengah. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar memilih yang berbeza-beza, berbanding penilaian secara tradisional melalui alternatif model penilaian lain. Unsur yang menjadi keutamaan pelajar ialah pilihan, peningkatan pembelajaran dan pengalaman yang luas.

Kajian ini melihat kepada objektif pembelajaran yang dapat diintegrasikan dalam kurikulum sedia ada. Ia melibatkan kepala, tangan dan hati iaitu keseimbangan kognitif, psikomotor dan domain afektif. Program universiti dan kursus menunjukkan objektif pembelajaran yang dikenali sebagai kesinambungan transformatif belajar (Transformative Sustainability Learning-TSL).

Pendekatan yang digunakan secara praktikalnya, TSL muncul dari pendidikan tradisional dan transformasi pendidikan. TSL ini muncul dari kolaborasi dalam usaha untuk membolehkan peralihan kepada eksplisit berorientasikan kemanpanan pendidikan tinggi. Melalui kajian tindakan, berasaskan masyarakat, pengalaman belajar yang diterapkan merupakan proses kitaran inovasi, implementasi dan refleksi. Kajian mendapati kemajuan kepala, tangan dan hati sebagai prinsip pengorganisasian yang digunakan untuk mengintegrasikan kajian transdisciplinary (kepala), kemahiran berkongsi dan pengembangan kemahiran (tangan) dan terjemahan daripada semangat dan nilia kepada tingkah laku (hati). Perkembangan kognitif untuk memahami TSL sebagai rangka penyatuan yang berkaitan kemapanan dan pedagogi transformatif.

APA MASALAH YANG DIJADIKAN KAJIAN

Kajian ini dibuat kerana pengkaji mendapati pelajar sukar untuk mengeluarkan idea-idea kreatif semasa kelas seni visual dan berkolaborasi.

Oleh yang demikian pengkaji mengaplikasikan pembelajaran secara koperatif untuk menggalakkan penjanaan idea yang kreatif.

Fokus utama ialah untuk meningkatkan kreativiti pelajar dalam menjana idea, menambahkan keyakinan diri pelajar

Kajian ini bertujuan untuk menilai reaksi pelajar terhadap perlaksanaan yang berbeza-beza, model penilaian alternatif di kelas sains berkaitan bumi dan ruang angkasa di salah satu sekolah tinggi. Semua kajian tindakan adalah menyeluruh untuk memberi manfaat kepada pelajar. Perbezaan, penilaian alternatif yang dinyatakan untuk projek kajian sebagai kepelbagaian penilaian alternative (Mueller, Waters, Smeaton & Pinciotti, 2001) dan perbezaan arahan (Tomlinson,1999). Ia menggabungkan penilaian bukan tradisional seperti projek, persembahan, dan pertunjukkan dengan elemen seperti pilihan, variasi dan perbezaan arahan individu.

Perubahan dasar dalam pendidikan tinggi adalah sesuatu yang biasa bagi kemanpanan pendidikan. Kesinambungan transformative belajar adalah siri objektif pembelajaran yang berkaitan kognitif (kepala), psikomotor (tangan) dan afektif (hati) domain pembelajaran yang memudahkan pengalaman peribadi peserta untuk peserta yang menjadi perubahan mendasar dalam pengetahuan, kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan meningkatkan ekologi, social dan keadilan ekonomi. TSL menyumbang pada bidang yang luas. Dalam menyatukan kedua pedagogi yang menginformasikan kesinambungan dan transformatif pendidikan, kami menjelaskan cara belajar di universiti yang mengenakan peribadi dan transformasi sosial untuk kemapanan. Eksplisit hubungan antara kemapanan dan transformasi membolehkan TSL untuk muncul sebagai yang berbeza dan kepada pedagogi, politik budaya sekolah, pembelajaran dan pengajaran yang merangkumi "apa yang diajarkan, bagaimana mengajar terjadi, dan bagaimana apa yang diajarkan yang dipelajari.

APAKAH SAMPEL KAJIAN DAN DI MANA SETTING KAJIAN

Sampel Kajian : Terdiri daripada 15 orang pelajar yang berumur antara 16-18 tahun.

Setting Kajian : Dibuat di bilik darjah bagi kelas yang mengambil subjek Seni Visual di dua buah sekolah yang berbeza bagi tempoh 3 tahun.

Sample Kajian : Subjek pada peringkat permulaan terdiri daripada 79 orang pelajar Sains Bumi dan Ruang Angkasa gred 9 daripada tiga kelas di sekolah tinggi desa.

Pada periingkat kedua melibatkan 47 orang pelajar daripada dua buah kelas yang dipilih secara rawak pada peringkat pertama.

Setting Kajian : Semua pelajar yang terlibat dengan projek ini bersekolah di sekolah tinggi yang mengambil kursus bumi dan ruang angkasa sains. Ia menekankan kepada astronomi, geologi, meteologi dan hidrologi.

Setting ini melibatkan 3250 pelajar desa dan bandar. Sebahagian ujian tradisional iaitu pilihan jawapan masih digunakan, guru melaksanakan penilaian yang berbeza di semua bidang, kecuali hidrologi dan mengumpul maklumbalas daripada pelajar berasaskan kelas.

Sample Kajian: Kajian ini berdaasarkan pada dua premis. Premis pertama pelajar diberikan tempat belajar, kerja, dan rekreasi adalah pusat dari pengalaman mereka yang membawa mereka ke alam pekerjaan.

Setting Kajian:

BAGAIMANA PENGKAJI MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN (PROSEDUR)

Peringkat permulaan pengkaji menggunakan pendekatan proses-hasil untuk pengajaran dan mengaplikasikan model penyelesaian masalah secara kreatif (Creative Problem Solving - CPS) yang diperkenalkan oleh Parnes (1967)

Berikut adalah 5 langkah yang pengkaji laksanakan:

i. Mencari fakta : mendapatkan maklumat lanjut berkaitan masalah.

ii. Mengenalpasti masalah : masalah yang berlaku dikenalpasti dengan mefokuskan kepada sub-sub masalah yang berkaitan.

iii. Penemuan Idea : Idea diperolehi melalui brainstorming secara berkumpulan dan penyelesaian terbaik di senaraikan mengikut keutamaan.

iv. Penemuan Penyelesaian : kriteria dibangunkan untuk menilai setiap idea yang dihasilkan sebelum ini dianggap sebagai berpotensi.

v. Penemuan Penerimaan : melibatkan perkongsian idea dengan orang lain dan membolehkan mereka mengenalpasti alternatif penyelesaian yang terbaik.

Subjek pada peringkat permulaan terdiri daripada 79 orang pelajar Sains Bumi dan Ruang Angkasa gred 9 daripada tiga kelas di sekolah tinggi luar Bandar. Pelajar yang berdaftar, mempunyai guru yang sama sepanjang semester, terlibat dalam pembelajaran yang sama, dan menyiapkan aktiviti dengan bimbingan guru. Semua subjek mempunyai peluang penilaian yang sama.

Peringkat kedua kajian tindakan melibatkan 47 orang pelajar daripada dua kelas yang dipilih secara rawak yang terlibat semasa peringkat permulaan.

Langkah pertama

Hasil kerja pelajar yang dinilai adalah untuk:

- Melihat tahap ketepatan maklumat (isi kandungan, proses, kemahiran dan lain-lain)

- Menjalin hubungan kepada pembelajaran asal dan kehidupan seharian.

- Mengenalpasti kesan dan formula penyelesaian.

- Menukar idea asal yang berkaitan dengan tajuk

- Membincangkan pandangan yang berbeza berpandukan tema utama.

1. menghuraikan pendekatan dalam mengembangkan TSL. Pertama kita menyajikan konteks untuk TSL, iaitu dasar teori pendidikan dan transformatif kemapanan pembelajaran. Memperkenalkan kajian kes dalam kesinambungan pendidikan yang diselidiki. UBC ini terutama maklumat program pembelajaran pedagogis penyiasatan dan transformatif pendidikan

2. Pemuan yang terdiri daripada kemajuan kepala, tangan dan hati sebagai prinsip pengorganisasian untuk kognitif, psikomotorik dan afektif pembelajaran; pengembangan suatu lanskap pedagogis untuk memahami TSL sebagai rangka penyatuan antara kemapanan dan transformatif berkaitan pedagogies berkaitan dengan agenda digariskan oleh PBB Dekad EfSD dan penciptaan program matriks penilaian, yang diselenggarakan oleh TSL. Melalui program matriks penilaian, kami menawarkan sebuah model kerja untuk menggabungkan TSL ke dalam perancangan, pelaksanaan dan evaluasi kemapanan programs.

3. Implikasi dan cadangan tentang bagaimana kerangka TSL boleh digunakan untuk evaluasi program

BAGAIMANA PENGKAJI MENGUMPUL DAN MENGANALISIS DATA KAJIAN

Bukti perubahan yang berlaku dalam proses pengajaran dan pembelajaran direkodkan. Maklumat diperolehi daripada hasil temubual bersama pelajar dan juga semasa interaksi di dalam kelas.

Bentuk maklumat yang diperolehi termasuklah gambar, rancangan pengajaran, refleksi individu dan hasil kerja seni. Temubual pula dirakamkan.

Semasa temubual dijalankan, pelajar menggunakan pembelajaran koperatif untuk peringkat mencari fakta dan penemuan idea.

Menggunakan Parnes model : CPC model

Menggunakan boring kaji selidik

Pelajar menandakan penilaian pada borang penilaian rubrik. Pelajar juga memilih untuk menyiapkan penilaian aktviti secara bersendirian atau dalam kumpulan kecil. Kemudian pelajar memilih produk yang dicipta. Projek yang dihasilkan melibatkan papan permainan model 3D, persembahan computer, laman web, risalah, surat khabar, penulisan kreatif atau formal, konsert ataupun kombinasi kesemuanya. Setiap semester, pelajar akan menghasilkan sekurang-kurang tiga penilaian dalam format yang berbeza.

Semasa perbincangan meja bulat yang dibuat secara berkala pelajar akan mendapat maklumbalas. Pelajar akan sentiasa bekerja dalam kumpulan dan membincangkan perkara berkaitan bagaimana, apa dan kenapa. Guru pula akan sentiasa memantau dan masuk campur jika perlu bagi memastikan pelajar menjalankan tugas. Guru berperanan membantu, memberi arahan, dan dorongan kepada individu dan kumpulan. Selesai tugasan, pelajar akan membuat perbentangan danmenyerahkan hasil kerja kepada guru untuk penilaian.

Pedagogies transdisciplinary, pengalaman, dan tempat pembelajaran.The kemapanan berasaskan pedagogies yang dikenalpasti untuk relevan adalah: tindakan pembelajaran, perkhidmatan masyarakat belajar, pedagogi emansipatoris kritis, pendidikan persekitaran, kajian aksi partisipatif, pedagogi untuk eko-keadilan dan masyarakat, pembelajaran berasaskan masalah, dan pengetahuan ekologi tradisional.

Program-program kesinambungan memenuhi tujuan pembelajaran TSL memuncak dalam penciptaan program yang sederhana penilaian matriks. Tujuan pembelajaran yang menginformasikan matriks ini merupakan kombinasi garis panduan, strategi, keputusan dan kriteria penilaian, berasal dari studi model pedagogis yang ada. Objektif daripada "penilaian" belajar program adalah untuk melihat di mana masing-masing kuat dan di mana ada ruang untuk perbaikan.

BAGAIMANA PENGKAJI MEMAPAR DAPATAN KAJIAN TINDAKAN

Kajian tindakan digunakan menerapkan strategi penilaiaan masalah dimana pelajar tidak lagi bergantung kepada arahan guru. Hubungan yan g erat antara proses dan hasil dibuktikan melalui maklumbalas soal selidik. Melalui pemerhatian hasil kerja seni didapati pelajar lebih berkeyakinan. Maklumbalas dari soal selidik mencadangkan langkah bagi model menyediakan rujukan berguna kepada pelajar.

Kajian tindakan membolehkan guru menjadi lebih analitik dengan pengajarannya, dan mengenalpasti jalan yang terbaik bagi memperbaharui pengajaran. Bukti juga menunjukkan penggunaan ruang lebih fleksibel dalam persekitaran seni visual yang mengamalkan pembelajaran koperatif. Kerana pelajar dibenarkan bergerak secara bebas di dalam kelas.

Model penilaian digunakan oleh guru-penyelidik selama 90 hari pengajaran semasa pelajar melengkapkan kelima-lima penilaian alternatif yang berbeza. Di akhir semester, data mengenai sikap dan keyakinan dikumpul dari maklumbalas soal-selidik secara terpaksa dan terbuka.

Guru-penyelidik membentuk 24 soalan soal selidik secara paksaan menggunakan gaya Likert berdasarkan lima skala dari “Sangat bersetuju” hingga kepada “Sangat tidak bersetuju”. Hipotesis null bagi setiap pernyataan adalah nilai spectrum pertengahan tiga. Dua set daripada 12 soalan dimasukkan untuk menyekat respon yang ditetapkan.Skor min, nilai-t, tahap singnificance untuk two-tailed t-test yang ditentukan jawapan dalam setiap pertanyaan. Bagi soal selidik secara terbuka, penyelidik guru memberikan kepada pelajar yang dipilih untuk tahap dua. Soalan-soalan ini tertumpu pada jenis penilaian yang disukai pelajar dan alas an masing-masing.

Hasil dapatan kajian dipaparkan dalam gambarajah venn yang menunjukkan kombinasi tujuh


Penyelidikan ini menghasilkan tiga penemuan utama.
Mencapai TSL kepala, tangan dan hati sebagai prinsip pengorganisasian kepala, tangan dan jantung pada dasarnya adalah singkatan untuk melibatkan kognitif, psikomotor dan pembelajaran afektif domain. TSL, belajar yang memudahkan pengalaman peribadi untuk para peserta yang mengakibatkan perubahan mendalam dalam pengetahuan, kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan meningkatkan ekologi, keadilan sosial dan ekonomi.
TSL tujuan belajar muncul daripada kajian yang lain kemapanan dan pedagogis transformatif model, kaedah dan keputusan, dan melalui penyertaan dalam pembelajaran tersebut kolaborasi percubaan yang kita dianggap sebagai kajian kes.

APA YANG DIPELAJARI DARIPADA KETIGA-TIGA JURNAL

Pembelajaran secara koperatif menjadikan suasana yang positif di mana pelajar dapat memotivasikan diri dan mencabar sesama sendiri untuk belajar. Kajian mendapati pembelajaran koperatif berkumpulan lebih baik berbanding belajar bersendirian kerana ia meningkatkan penghasilan idea dan dapat mencari penyelesaikan secara kreatif.

Gabungan antara CPC

Guru kini berdepan dengan cabaran untuk meningkatkan pencapaian semua masyarakat yang bergantung harap sepenuhnya kepada sekolah. Kajian tindakan mendapati ada dua cara yang boleh membantu guru bagi melaksanakan tujuan ini. Pertama, guru perlu mengajar dan menilai setiap pelajar dengan cara memudahkan serta memaksimumkan pengajaran. Penilaian secara tepat menunjukkan refleksi terhadap apa yang dipelajari oleh pelajar. Kedua, guru perlu membuat perubahan, dalam rangka meneruskan menilai amalan-amalan institusi bagi meningkatkan pembelajaran pelajar.

TSL menawarkan model pengorganisasian, kepala, tangan dan hati untuk secara jelas bersatu dan mewujudkan teori, amalan dan
dalam bidang akademik dan diterapkan. Prinsip pengorganisasian
kepala, tangan dan hati, dan penerapannya, dalam bentuk matriks penilaian.
TSL sebagai berharga jambatan antara kemapanan pedagogies. Tujuan belajar yang
dikembangkan melalui kajian pedagogies berkaitan, dan muncul melalui kajian kes.